“ProAlign er en sportsfysioterapi-klinik, der ikke bare behandler, men forstår at understøtte mig i mine ambitioner og i udøvelsen af min sport.”

– Annette Qvistgaard, Surfer

Udtrykket surfing refererer til det at ride en bølge. Surfing stammer fra Peru, hvor man for over 4000 år siden brugte sivbåde af samme form som et surfbræt til at ride på bølgerne. Moderne surfing stammer fra Hawaii, og blev siden et kæmpe hit i Los Angeles for derfra at sprede sig til resten af verden.

For mange er surfing ikke bare en sport, det er en sindstilstand, en kultur, et fristed hvor man konkurrerer og leger i naturen.

FORSKELLIGE FORMER FOR SURFING

PADDLESURFING
Surferen padler ud i havet, maveliggende på et skumboard eller et hårdt epoxyboard til det sted, hvor bølgen bryder. Når man er kommet derud, ligger eller sidder man på sit board og venter på, at den helt rigtige bølge kommer. Når man har besluttet sig for en bestemt bølge, padler man med ryggen til bølgen for at komme i bevægelse. Bølgen overtager så boardet og man surfer på bølgen ind mod stranden.

WINDSURFING
Windsurfing kombinerer elementer fra surfing og sejlads. Windsurfing kan finde sted på havet, fjorden eller søer. Windsurfing består af et surfboard og et sejl, som giver surferen mulighed for fremdrift ved hjælp af vind.

KITE SURFING
Kitesurfing kombinerer dele af wakeboarding, windsurfing, surfing og paragliding i en ekstrem vandsport. En kitesurfer udnytter vindens kraft med en stor drage, som giver surferen mulighed for at sejle på vandet på et board, der minder om et lille surfboard.

STAND UP PADDLE (SUP)
SUP’ing foregår med et stort surfboard og en paddel, og surferen står op hele tiden. Dette gør det muligt for surferen at padle bølger op, der normalt ikke er mulige at nå på et almindeligt surfboard. Målet med stand up padle surfing er, lige som ved klassisk surfing, at fange en bølge og surfe på den.

ET SUP surfboard ligner et almindeligt surfbræt, men har en helt anden konstruktion og volumen.

Ved Stand Up Padle roteres padlen fra side til side og hermed trænes kroppens styrke, koordination, balance og udholdenhed.

TYPISKE SKADER
  • Ryg
  • Nakke
  • Skulder (impingment fra padling)
  • Knæ (vrid traumer, især KITESURFING)
  • Finger/Albuer (især KITESURFING)

Måder at dyrke SUP

  • SUP RACE: En konkurrence form, hvor man skal nå en vis distance på tid.
  • SUP SURFING: Surfing på bølgerne med en Stand Up Paddle. Man bruger padlen til at generere energi, til at dreje og til at lave tricks.
  • SUP CRUISE: Ture ud i naturen, hvor man kan får mange unikke oplevelser både alene og sammen med andre, mens man dyrker motion. Fordelen med SUP er, at man står op og dermed har et fantastisk udsyn.
  • SUP FITNESS: Traditionelle styrketræningsøvelser udføres på et Stand Up Paddle board på helt stille vand. SUP Fitness er særligt hårdt, fordi vandets bevægelser er en ekstra udfordring.
  • SUP STRETCH: Udstrækningsøvelser som udføres på en Stand Up Paddle. Rigtig godt til at vedligeholde kroppens smidighed og en skøn afslutning på en af de andre SUP aktiviteter.

Forebyggende træning på SUP