“Efter en Kitesurf skade, hvor jeg brækkede anklen, fik jeg behandling hos ProAlign. Udover behandling af den akutte skade, blev jeg også introduceret til elektroterapi til behandling og forebyggelse af sportsskader. Et redskab som i høj grad både har øget min livskvalitet og sparret mig mange penge, da jeg nu selv kan behandle mine skader. ProAlign er en sportsfysioterapi klinik der ikke bare behandler, men forstår at understøtte mig i mine ambitioner og udfoldelse af mine sports aktiviteter.” – Annette Qvistgaard, Surfer

Udtrykket surfing refererer til det at ride en bølge. Surfing stammer helt tilbage fra Peru, hvor man for over 4000 år siden brugte sivbåde af sammen form som et surfbræt til at ride på bølgerne, herefter kom det til Hawaii og langsomt spredtes det i resten af verden, hvor det især blev et kæmpe hit i L.A Californien.

For mange er surfing ikke bare en sport, det er en sindstilstand, en kultur, et fri sted hvor man konkurrere og leger i naturen.

Der findes forskellige former for surfing:

PADDLESURFING:
Surferen padler ud i havet, maveliggende på et skum eller hårdt epoxy board, til det sted hvor bølgen bryder. Når man er kommet derud, ligger eller sidder man på sit board og venter på at den helt rigtige bølge kommer. Når man har besluttet sig for at man skal på en bestemt bølge, padler man med ryggen til bølgen for at komme i bevægelse. Bølgen overtager så boarded og man surfer på bølgen ind mod stranden.

WINDSURFING:
Windsurfing kombinerer elementer fra surfing og sejlads. Windsurfing kan finde sted på havet, fjorden eller søer. Windsurfing består af et surfboard og et sejl, som giver surferen mulighed for fremdrift ved hjælp a vind.

KITE SURFING:
Kitesurfing kombinerer dele af wakeboarding, windsurfing, surfing og paragliding i en ekstrem vandsport. En kitesurfer udnytter vindens kraft med en stor drage, som giver surferen mulighed for at sejle på vandet, på et board, der minder om et lille surfboard.

STAND UP PADDLE (SUP):
SUP’ing sker med et stort surfboard og en padle – surferen står op hele tiden. Dette gør det muligt for surferen at padle bølger op, der måske normalt ikke er muligt, på et normalt surfboard. Målet med stand up padle surfing er, lige som surfing, at fange en bølge og surfe på den.

ET SUP surfboard ligner et almindeligt surf brædt, men har en helt anden konstruktion og volumen.

Ved Stand Up Padle roteres padlen fra side til side og hermed trænes både hele kroppens styrke, koordination, balance og udholdenhed.

Forebyggende træning på SUP

Måder at dyrke SUP

  • SUP RACE: En konkurrence form, hvor man skal nå en vis distance på tid. Lang distancen og kort distancen er en sprint.
  • SUP SURFING: Surfing på bølgerne med en Stand Up Paddle. Man bruger padlen til at genere energi, til at dreje og lave tricks.
  • SUP CRUISE: Ture ud i naturen, hvor man kan får mange unikke oplevelser både alene eller sammen med andre mens man dyrke motion. Fordelen med SUP er, at man står op og dermed har et fantastisk udsyn.
  • SUP FITNESS: Traditionelle styrketræningsøvelser udføres ude på et Stand Up Paddle board på helt stille vand. SUP Fitness er særligt hårdt, fordi vandets bevægelser udfordre dig yderligt.
  • SUP STRETCH: Udstrækningsøvelser som kan udføres ude på en Stand Up Paddle. Rigtig godt til at vedligeholde kroppens smidighed og en skøn afslutning på en af de andre SUP aktiviteter.
Typiske Skader
  • Ryg
  • Nakke
  • Skulder (impingment fra padling)
  • Knæ (vrid traumer, især KITESURFING)
  • Finger/Albuer (især KITESURFING)