Skulderleddet består af overarmsknoglen, ledskål, skulderblad og kravebenet. Rotatorcuffen er 4 små muskler der centraliserer overarmsknoglen i ledskålen.

Skulderen er især et udsat led i sportsgrene, hvor gentagende dynamiske bevægelser foregår over hovedet. Risiko faktor for en skulderskade er hvis du har nedsat styrke eller muskelubalance i rotatorcuffen, nedsat bevægelighed i skulderen og eller nedsat stabilitet af skulderen (scapula dyskinesi). Dette kan forekomme i sportsgrene som: håndbold, baseball, softball, rugby og basketball.
En anden sportsgren der skal nævnes, når man taler om skulderen er svømning. I svømning afvikles optil 16000 armtag per træning afhængig af niveau. Dertil indgår svømning også i triatlon, som er meget populært i Danmark. Skulderskader i svømning er oftest overbelastningsskader så som impingement eller rotatorcuff tendinopati.

Typiske skulderskader
  • Muskelskade eller overbelastningsskade på rotatorcuffen
  • Impingement (indeklemningssyndrom)
  • Labrumskade (traume på ledkapslen)
  • Refereret smerte fra nakken.

Hvordan forebygger man skulderskader?

  • Styrke muskulaturen om skulderbæltet
  • Bevare eller optimere din mobilitet i skulderen og øvre ryg
  • Juster træningsvolumen med den rette mængde
  • Optimere teknik af brug af armen over hoved
  • Corestabilitet
  • Kropsholdningen

Kilder:

  • Lynch SS et al. (2010): The effects of an exercise intervention on forward head and rounded shoulder postures in elite swimmers
  • Kibler WB et al (20139 Clini-cal implications of scapular dyskinesis in shoulder injury: the 2013 consensus statement from the ‘scapular summit’.
  • Andersson SH et al. Preventing overuse shoulder injuries among throwing athletes: a cluster-randomised controlled trial in 660 elite handball players
  • Hill L et al. (2015). Risk factors for shoulder pain and injury in swimmers: A critical systematic review
  • Brukner & Khan’s Clinical Sports Medicine. 2007.
  • De Mey Kristof el al. (2012). Scapular Muscle Rehabilitation Exercises in Overhead Athletes With Impingement Symptoms, Effect of a 6-Week Training Program on Muscle Recruitment and Functional Outcome

Hvis du vil komme en potentiel skade i forkøb, kan vi i ProAlign hjælpe dig med at lave et forebyggende program til dig – så du undgår en skade. Her vil der være fokus på din sportsgren eller hverdagsproblematikker. Øvelserne vil blive individualiseret, teknik optimering og du vil få rådgivning i træningsmængde eller vejledning i hvordan du i hverdagen kan gør ting anderledes.