Skulderleddet består af overarmsknoglen, ledskålen, skulderbladet og kravebenet. Rotatorcuffen er 4 små muskler, der centraliserer overarmsknoglen i ledskålen.

Skulderen er især et udsat led i sportsgrene med gentagne dynamiske bevægelser over hovedet. Risikofaktorer for skulderskade er nedsat styrke eller muskel-ubalance i rotatorcuffen, nedsat bevægelighed i skulderen og eller nedsat stabilitet af skulderen (scapula dyskinesi). Dette er særlig problematisk, hvis man  spiller håndbold, baseball, softball, rugby eller basketball.
I svømning ser man mange overbelastningsskader i skulderen. Svømmere afvikler op til 16.000 armtag pr. træning afhængig af niveau, og der ses flere af denne type skader i dag, fordi svømning indgår også i triatlon, som er meget populært i Danmark. Typiske overbelastninger er impingement eller rotatorcuff tendinopati.

Typiske skulderskader
  • Muskelskade eller overbelastningsskade på rotatorcuffen
  • Impingement (indeklemningssyndrom)
  • Labrumskade (traume på ledkapslen)
  • Refereret smerte fra nakken.

Hvordan forebygger man skulderskader?

  • Styrke muskulaturen om skulderbæltet
  • Bevare eller optimere din mobilitet i skulderen og øvre ryg
  • Juster træningsvolumen med den rette mængde
  • Optimere teknik af brug af armen over hoved
  • Corestabilitet
  • Kropsholdningen
Kilder:
  • Lynch SS et al. (2010): The effects of an exercise intervention on forward head and rounded shoulder postures in elite swimmers
  • Kibler WB et al (20139 Clini-cal implications of scapular dyskinesis in shoulder injury: the 2013 consensus statement from the ‘scapular summit’.
  • Andersson SH et al. Preventing overuse shoulder injuries among throwing athletes: a cluster-randomised controlled trial in 660 elite handball players
  • Hill L et al. (2015). Risk factors for shoulder pain and injury in swimmers: A critical systematic review
  • Brukner & Khan’s Clinical Sports Medicine. 2007.
  • De Mey Kristof el al. (2012). Scapular Muscle Rehabilitation Exercises in Overhead Athletes With Impingement Symptoms, Effect of a 6-Week Training Program on Muscle Recruitment and Functional Outcome

Hvis du vil komme en potentiel skade i forkøbet, kan vi hos ProAlign lave et forebyggende træningsprogram til dig – så du undgår en skade. Her vil der være fokus på din sportsgren eller hverdagsproblematikker. Øvelserne vil være individuelle og tilpasset din sportsgren. Du vil få rådgivning i træningsmængde og vejledning i,  hvordan du kan ændre din adfærd i hverdagen.