ProAlign arbejder med genoptræning af skader og ortopædkirugiske tilstande i hele kroppen. Vi har stor erfaring med genoptræning og har arbejdet med flere af verdens største sportsstjerner.

Vi har omfattende viden om kroppens helingsprocesser og giver dig individuel vejledning i, hvordan din specifikke skade eller operation skal genoptrænes. Vi udarbejder et tilpasset træningsprogram, som tager hensyn til, hvor du er i din genoptræning og anviser, hvordan du skal træne i de forskellige genoptræningsfaser.

Genoptræningsprogrammet
Skadesbehandlingen indledes straks efter den fysioterapeutiske undersøgelsen og du for umiddelbart herefter både teoretisk og praktisk gennemgang af et specifikt genoptræningsprogram og et forebyggende træningsprogram. Planen vil blive justeret undervejs i forhold til, hvordan din krop reagerer på genoptræningsprogrammet og det forebyggende træningsprogram.

Trappestigeprincippet
Genoptræningsopgrammets sværhedsgrad øges efter trappestigeprincippet. Det vil sige, at man begynder med øvelser, der påvirker det skadede område let, så man belaster det nye væv uden at overbelaste det. Langsomt stiger sværhedsgraden og belastningen.

Efter en ortopædkirurgisk operation, som f.eks en korsbåndsoperation, afhænger helingsprocessen meget af, om der hurtigt gives den korrekte fysioterapeutiske behandling, og om du har tillid til din fysioterapeut og forståelse for genoptræningsplanen.

Genoptræningens formål er, at du generhverver din tidligere funktionsevne og dine muligheder for at udføre dine vante hverdagsaktiviteter.

Elektroterapi og genoptræning
Ud over genoptræningsprogrammet kan man med elektroterapi genoptræne muskler specifikt, uden at belaste svage led eller svag muskulatur.

Elektroterapi kombineret med is kan desuden mindske smerter og væskeansamlinger i huden (ødemer o.lign.), fordi den øger blodgennemstrømningen i musklerne og stimulere endorfiner (kroppens eget smertestillende middel).

Forebyggende træningsprogram
Du vil desuden få rådgivning i hvordan du opretholder din fysiske form, mens du gennemgår et genoptræningsforløb. Således kan du stadig lave konditions-, bevægeligheds-, smidigheds-, balance- og styrketræning af de dele af kroppen, som ikke er skadede.

Dette vil hjælpe dig til hurtigere at kunne dyrke motion på det ønskede niveau.