Skrevet af Tanja Ravnholt, eliteløber og træner.

Anti-Gravity løbebånd får dig hurtigere i gang med gang- og/eller løbetræning efter en skade eller en operation. Anti-Gravity løbebåndet aflaster skadede områder og anvendes derfor bl.a. af sportsfolk til genoptræning. Det anvendes også af kørestolsbrugere til at træne delvis lamme muskler, og metoden bliver desuden anvendt til aflastende træning af overvægtige, der ønsker vægttab.

Ground reaction force (GRF)
Vores kropsvægt og løbehastighed påvirker i høj grad kravene til vores biomekanik og energiomsætning. Når løbehastigheden øges, bliver underlagets reaktionskraft (GRF) også større, og dette øger risikoen for overbelastningsskader. Når der er en større GRF, stilles der større krav til energiomsætningen for at skabe større muskelkraft, der skal modsvare GRF (så man ikke falder ned mod jorden).
På Anti-Gravity løbebåndet kan man løbe med mindre kropsvægt og nedsætte GRF, så energikravet mindskes.

Hvordan virker det?
Man ifører sig et par neopren-shorts, der lynes fast til åbningen i ”posen” på Anti-Gravity-løbebånd, så de slutter helt tæt. Der pumpes dernæst luft ind i “posen”, som danner et positivt lufttryk og overfører en løftende kraft til kroppen. Den opadgående kraft kan bære op til 80% af kropsvægten. Som på ethvert andet løbebånd kan man indstille hastighed og hældning, og trykket i “posen” kan reguleres, så man kan løbe med alt fra 20% til 100 % af sin kropsvægt.

Muskelaktivitet i AlterG
AlterG Anti-Gravity løbebåndet kan bruges i den tidlige fase af genoptræning for at aktivere musklerne uden at påvirke med for høj intensitet.

Men aktiveres muskulaturen i samme mønster og grad som ved almindeligt løb?

Et forsøg testede muskelaktivitet ved forskellige % vægtbæring. Aktiviteten blev udtrykt procentmæssigt af maksimal aktivitet, målt på læg-, forlårs-, baglårsmuskulatur. Fælles for læg og forlår var, at aktiviteten faldt ved reduceret % vægtbæring, mens baglårsmuskulaturen var upåvirket af reduktionen. Forklaringen kan være, at ændringen i vægtbæringen kun ændrer kraftpåvirkningen i vertikal retning, og præcist der har baglårsmuskulaturen ikke særlig stor betydning.

Baglårsmuskulaturen er involveret i benets bagudgående bevægelse og forlårs- og lægmuskulaturen er aktiv i standfasen (afsæt og landing), hvor kropsvægten skal accelereres og bremses. Når kropsvægten er reduceret (dvs. reduceret kraftpåvirkning i vertikal retning), er der et lavere aktivitetskrav til disse muskelgrupper.

Muskelaktiviteten falder altså med nedsat belastning i vertikal retning, men kan øges ved øget hastighed. At aktiviteten i baglårsmuskulaturen er uændret, er ifølge studiets forfattere tegn på et uændret bevægemønster, hvor kun de vægtbærende muskler ændrer aktivitet.

Kardiovaskulære forbedringer?
– Kan man opnå de samme kardiovaskulære tilpasninger som ved almindeligt løb?
Jo højere lufttrykket er i “posen”, des større er den opadgående kraft, des lavere er aktivitetsniveauet i de vægtbærende muskler. Energikravet bliver lavere og pulsen er lavere end ved 100% vægtbæring, dvs. der er et mindre stress på det kardiovaskulære system. Energikravet falder dog ikke proportionalt med den nedsatte belastning, og man kan opnå større stress på det kardiovaskulære system (og dermed samme forbedringer) ved at skrue op for hastigheden.

Konklusion

  • Løb i Anti-Gravity løbebånd har det samme bevægemønster som ved løb på almindeligt løbebånd
  • Skal man opnå forbedringer i det kardiovaskulære system på et Anti-Gravity løbebånd skal man løbe ved en højere hastighed end ved almindeligt løb

Referencer:
Jensen, B. R. Hovgaard-Hansen, L. & Cappelen, K. L., The effect of lower body positive pressure on muscle activation during running, XXII Congress of the International Society of Biomechanics, Cape Town, South Africa, 2009, ISBN: 978-0-620-44037-0 Grabowski AM and Kram R, Effects of Velocity and Weight Support on Ground Reaction Forces and Metabolic Power During Running, J Appl Biomechanics, 24:288-297, 2008.

Når du booker tid til AlterG træning hos ProAlign, gør vi opmærksom på, at du altid først skal booke intro og træning hos os. Herefter kan du kan træne alene eller sammen med din fysioterapeut/fysiske træner.

Se her patienter hos ProAlign, som bruger AlterG og hvordan den er med til at optimere deres genoptræningsforløb.

AlterG kan være med til at optimere helingen ved følgende problematikker:

  • 3rd Metatarsal Stress Fracture Treatment
  • Acetabular Fracture
  • ACL Allograft Reconstruction
  • ACL and Medial Meniscus Tear, Nonsurgical Intervention
  • ACL Reconstruction Rehab and Microfracture
  • Arthroscopic Partial Medial Meniscectomy Rehabilitation
  • Below the Knee Amputation (BKA)
  • Bilateral Compartment Release
  • Bilateral Hip Resurfacing
  • Bilateral Knee Osteoarthritis
  • Cerebellar Atrophy
  • Cerebrovascular Accident / THA
  • Chronic Patellofemoral Pain
  • Complex Regional Pain Syndrome
  • Femoral Fracture: Intramedullary Rod
  • Fibula Stress Fracture
  • Functional Decline
  • Hip FAI Arthroscopy
  • Hip Labrum Repair and Microfracture
  • Lateral Ankle Reconstruction
  • Lumbar Herniated Disk
  • Multiple Disc Herniation
  • Multiple Lower Extremity Fractures
  • Non-surgical Knee Osteoarthritis Treatment
  • Normal Pressure Hydrocephalus Treatment (NPH)
  • Plantar Fascia Tear Treatment
  • Postural Orthostatic Tachycardia Syndrome Treatment
  • Proximal Tibia Fracture Treatment
  • Slipped Capital Femoral Epiphysis Treatment
  • Stress Fracture – 4th Metatarsal
  • Total Hip Arthroplasty
  • Total Knee Arthroplasty
  • Transient Ischemic Attack (TIA)
  • Treadmill Rehabilitation Study for Total Hip Arthroplasty
  • Unicompartmental Knee Replacement
  • Gangtræning for overvægtige