Vidste du at….

  • Træning 1-2 gange ugentligt, under hele graviditeten, giver kortere fødselsperiode?
  • At kvinder der træner regelmæssigt under sin graviditet, føder 5-7 dage før kvinder der ikke træner?
  • At man gennemsnitligt har færre komplikationer under fødslen?
  • Børn, der fødes af kvinder der har trænet regelmæssigt, har mindre fedtprocent?

Graviditet og bækkenbund:
Som navnet beskriver, er dette bunden af bækkenet. En muskelgruppe, der lukker kroppen nedad til. Bækkenbundens muskelgruppe støtter underlivsorganerne og er hovedansvarlig for, at man kan holde på vandet og afføringen. Bækkenbundsmuskulaturen starter ved symfysen og strækker sig til halebenet.

Graviditet og fødsel kan belaste bækkenbundet i sådan en grad, at kvinden bliver inkontinent. Dvs. at man har svært ved at holde på vandet når man f.eks. nyser, hoster, griner eller løber. Dette kaldes stressinkontinens.

Bækkenbunden er en overset muskelgruppe, som skal trænes og bruges, som alle de andre muskler vi har i kroppen, for ikke at blive svag og slap. Den kan også være for spændt, hvilket ikke nødvendigvis gør den stærkere, men mere afspændt.

Målgruppe: Gravide.
Tid/ sted: Torsdage 16-16:55 i Grøndal MultiCenter.
Underviser:
Start:
Tilmelding: dn@proalign.dk

Vi ser frem til at se dig og din smukke mave