ProAlign arbejder med genoptræning af skader og ortopædkirugiske tilstande i hele kroppen. Dorte Nielsen har stor erfaring med genoptræning og har arbejdet med mange eliteidrætsudøvere, som i dag igen dyrker deres sport på verdenseliteniveau.

Hun har en forståelse for kroppens helingsprocesser, og afhængigt af din specifikke skade eller operation, ved hun præcis, hvornår du skal lave hvilke øvelser, og hvordan du helt præcist skal træne i de forskellige genoptræningsfaser.

Genoptræningsprogrammet
Efter den fysioterapeutiske undersøgelsen vil du få direkte skadesbehandling og både teoretisk og praktisk gennemgang af et specifikt genoptræningsprogram og et forebyggende træningsprogram. Planen vil blive justeret undervejs i forhold til, hvordan din krop reagerer på genoptræningsprogrammet og det forebyggende træningsprogram.

Trappestigeprincippet
Genoptræningsopgrammets sværhedsgrad øges efter trappestigeprincippet. Det vil sige, at man begynder med øvelser, der let påvirker det skadede område, så man belaster det nye væv uden at overbelaste det. Langsomt skal sværhedsgraden og belastningen stige.

Efter en ortopædkirurgisk operation, som f.eks en korsbåndsoperation, afhænger helingsprocessen meget af, om der hurtigt gives den korrekte fysioterapeutiske behandling, og om du har tillid til din fysioterapeut og forståelse for genoptræningsplanen.

Genoptræningens formål er, at du generhverver din tidligere funktionsevne og dine muligheder for at udføre hverdagsaktiviteter efter en skade eller lidelse.

Elektroterapi og genoptræning
Ud over genoptræningsprogrammet kan man med elektroterapi genoptræne muskler specifikt, uden at belaste svage led eller svag muskulatur.

Elektroterapi kombineret med is kan desuden mindske smerter og væskeansamlinger i huden (ødemer o.lign.), fordi den øger blodgennemstrømningen i musklerne og stimulere endorfiner (kroppens eget smertestillende middel).

Forebyggende træningsprogram

Du vil desuden få rådgivning i hvordan du opretholder din fysiske form, mens du gennemgår et genoptræningsforløb. Således kan du stadig lave konditions-, bevægeligheds-, smidigheds-, balance- og styrketræning af de dele af kroppen, som ikke er skadede.

Dette vil hjælpe dig til hurtigere at kunne dyrke motion på det ønskede niveau.