I vores dagligdag møder vi mange risikofaktorer så som hårdt underlag, trapper, fortovskanter, hårde sko, hyperpronation (platfodet) og høj kropsvægt, som kan være med til at forøge belastningen på kroppen.

Der er rigtig mange idrætsudøvere som har problemer med ankelforstuvninger, springer/løber knæ, akillesseneproblemer, skulder, knæ og ryg smerter.

Smerterne skyldes oftest, at man har fejlbelastet leddet eller har forstuvet leddet gentagende gange og derfor har delvist ødelagt ledbånd og ledkapslen. Selvom der ikke er smerter i leddet til dagligt, så er risikoen stor for gentagen skade af netop dét område.

FOREBYGGENDE ØVELSESPROGRAMMER

  • Øvelser for svømmer med fremadtrukket hoved og runde skuldre. Download

Hvorfor bør du lave forebyggende træning?

Forebyggende træning kan være en rigtig god hjælp til at nedsætte risikoen for en ny skade. Træningen omfatter tiltag, som sikrer, at kroppen bedre kan modstå de forskellige typer af stres og belastninger, som du udsætter den for dagligt.

Træningen kan eksempelvis være specifikke styrke-, kredsløbs-, fleksibilitets-, koordinations- og muskeludholdenhedsøvelser, som kan være med til at styrke og stabilisere omkring leddet og nedsætte skadesrisikoen.

Forebyggende træning kan også være at øge styrken, udholdenheden og stabiliteten omkring kropsstammen (bækkenbund, mave og ryg). En stærk og stabil kropsstamme øger funktion, koordination og kroppens kontrol af alle andre led i kroppen, og nedsætter risikoen for både akutte og kroniske skader.